7 tips på hur du skriver en slagkraftig rubrik

En bra rubrik är det viktigaste sättet för att fånga läsarens intresse. Rubriken är introduktionen till en artikel eller text och är avgörande för fortsatt läsning eller inte. Är den inte tillräckligt intressant eller övertygande så är risken stor att innehållet inte blir läst och går till spillo. 

Fördelaktigt är en kort och kittlande rubrik som berättar vad läsaren kommer få ta del av, men som inte avslöjar allt för mycket. Om rubriken är för lång riskerar den att inte bli läst över huvud taget. Dessutom ryms inte hela på små skärmar, såsom mobiltelefoner.

En klockren titel kan dock inte rädda en dåligt skriven artikel eller text. Se till att jobba lika mycket på innehållet eftersom att det är det som får läsaren att vilja läsa nästa artikel eller inlägg som publiceras.

Ett tips är att skriva rubriken sist. Markera nyckelorden i den skrivna texten och försök få med dem i rubriken. 

Viktiga punkter att ha i åtanke:

  • Fokusera på en kort rubrik som är relevant och som väcker nyfikenhet. Tidningar är experter på att få sina läsare att haja till när de läser rubriken. Ett tips är att kolla runt bland olika medier och fundera på vilka rubriker som du reagerar på, ta inspiration och skriv en liknande fast med ditt innehåll. 
  • Beskriv fördelen tidigt och använd siffror: “Så här gör du… “, “10 tips på… “, “Därför ska du…” 
  • Inkludera populära ord i rubriken som bjuder in läsaren.
  • Se till att din rubrik går att läsa på alla olika plattformar, dator, mobil och surfplatta genom att ha en kort titel. Försök även att börja med de allra viktigaste orden som du vill att läsaren ska få se.
  • Undvik frågeställningar och använd inte krångliga ord. Rubriken ska vara lättläst och lättförståelig. Läsare fångas av konkreta rubriker som berättar vad de ska få ta del av. 
  • Om möjligt, försök att vara personlig och lättsam, undvik att låta för stel och tråkig. Som företagare är det inte alltid rätt att låta så professionell som möjligt. Visa att ni är riktiga personer bakom företaget och att ni har en personlighet. Undvik dock vid seriösa ämnen. 
  • Glöm inte att markera din rubrik rent visuellt. En rubrik som både är intressant och som är tydlig markerad, genom att vara större och fetmarkerad, är en bra start för att få läsaren att stanna kvar och vilja ta del av hela innehållet. 

Olika förslag på rubriker för att få igång inspirationen:

”Marknadsföring, 10 smarta sätt som genererar klick”
”Få ut det bästa av Facebooks marknadsföring”
”Hur du toppar listan i populära sökmotorer”
”De bästa sätten att skriva en bra rubrik”
”Så här får du kontinuitet i flödet”

Relaterade...

Artiklar

Därför ska du synas lokalt

Lokal sökmotoroptimering är viktigt för dig som erbjuder tjänster eller produkter inom ett specifikt område, särskilt i en tid där allt fler söker via sina mobiltelefoner. När människor är i rörelse vill de snabbt kunna hitta en restaurang, en aktivitet

Läs mer
Artiklar

Mark Borås Basket

Topborn är stolta och glada över att vara sponsorer till basketklubben Mark Borås! Vi tycker att det är otroligt roligt att få stötta ett lag som brinner för sin sport, men också för sin klubb. För oss är sponsring mer

Läs mer
Guider

Så lägger du till ditt e-postkonto

Här hittar du guider för hur du lägger till ditt e-postkonto i olika enheter. Dessa inställningar gäller om du har din mejl via oss, ifall du har en annan leverantör kan det vara andra inställningar.  Om du inte har den

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.