fbpx

Så når du potentiella kunder med sociala medier

94 procent av svenska internetanvändare använder sociala medier, och 85 procent gör det dagligen.* Därför är sociala medier en bra marknadsföringsstrategi för företagare.

Men krävs det att vara aktiv på alla plattformar? Svaret är nej. Ta reda på var din målgrupp finns och se till att ditt företag syns där dina potentiella kunder är.


Varje år släpper Internetstiftelsen en rapport, ”Svenskarna och Internet”, som kartlägger den svenska internetanvändningen. Den senaste rapporten från 2023 visar att nästan alla som är födda på 70-talet och senare använder sociala medier. Med andra ord är det ett ganska brett ålderspann som täcker många målgrupper.

Företag bör se sociala medier som en förlängd arm av webbplatsen. På webbplatsen bokar kunden en tjänst eller lägger en produkt i varukorgen. Men för att komma dit krävs det att marknadsföra bolaget på rätt plattform med ett innehåll som är blickfångande, kreativt och unikt.

I många fall räcker det att använda mobilen till att fota eller filma. I stället för att lägga krut på ett visuellt proffsigt innehåll är det bättre att vara smart och publicera sånt som får din målgrupp att fastna för just ert företag. På så sätt läggs företaget på minnet. I bästa fall blir det ett köp direkt eller så kommer kunden ihåg er när tiden för köpbehovet är inne.

Vara där kunderna är

Först och främst bör du veta var målgruppen finns på sociala medier. Det kanske är svårt att lista ut, men genom att bena ut ålder och kön på målgruppen så kommer du en god bit på vägen. För användningen av sociala medier skiljer sig nämligen en hel del beroende på just kön och ålder.

För att ta några exempel så har nittiotalisterna en helt annan användning av sociala medier jämfört med de som är födda på 60-talet. Bland de äldre är Facebook en favorit och Youtube är den kanal som konsumeras mest bland tjejer och killar födda på 10-talet.

YouTube används också av flest svenskar på årsbasis, följt av Facebook och Instagram, men den dagliga användningen visar att Facebook och Instagram är populärare än YouTube​.

Ökad tillväxt och försäljning

Du som företagare behöver identifiera din typiska kund. Är det kvinnor, män eller båda? Är de yngre eller äldre? Ta fram en persona som sammanfattar denna person.

Ett regelbundet, relevant och engagerande innehåll bidrar till ökad lojalitet och ökat förtroende. På sikt kommer konverteringen att öka och dessutom är det mycket troligare att just ert företag är “top of mind” för specifika produkter eller tjänster.

Sammanfattningsvis…

Genom att vara närvarande och aktiv på sociala medier kan du dra nytta av möjligheten att nå ut till potentiella kunder på ett effektivt och engagerande sätt. I sin tur kan det bidra till ökad försäljning och tillväxt.

Tips: Klicka vidare till rapporten för att få mer information om hur vi svenskar rör oss på nätet.

Kort fakta:

10-talister använder främst Youtube, Roblox och Snapchat, följt av TikTok och Instagram.
00-talister använder främst Youtube, Snapchat och TikTok, följt av Instagram och Facebook.
90-talister använder främst Facebook och Instagram, följt av Youtube och Snapchat.
50–80-talisterna använder främst Facebook, Instagram och Youtube.

Källa: Svenskarna och Internet

* All statistik i artikeln är hämtad från senaste rapporten av ”Svenskarna och Internet 2023”.

Relaterade...

Artiklar

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna. Minns du när internet

Läs mer
Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.