SEO är ett långsiktigt arbete som som ständigt kräver underhållning för att både behålla och förbättra positionerna i sökresultaten. Som kund hos Topborn så får du fram för allt hjälp med den tekniska biten, men det finns saker som du faktiskt själv kan påverka.
Var ständigt aktuell
Det är viktigt att din hemsida känns levande och aktuell. Inte bara för dina besökare, men också för sökmotorerna. När du publicerar engagerande innehåll, som till exempel artiklar, aktuella trender, frågor och svar, så ökar chansen att dina besökare stannar längre på din hemsida och återkommer. För sökmotorerna signalerar det hög kvalitet vilket i sin tur kan förbättra din ranking i sökresultatet.
Utförliga beskrivningar
Varje sida på din webbplats ska ha unika beskrivningar för dina produkter eller tjänster. Se till att varje text inkluderar relevanta sökord, men som samtidigt är naturligt skriven och fokuserad på kundens intresse. Använd exempelvis korta, informativa meningar och lyft fram hur produkten eller tjänsten löser ett specifikt problem för din målgrupp. Det kan också bra att inkludera ord som anger en specifik plats eller funktioner. Det är bra för både kunder och sökmotorer för att förstå värdet av det du erbjuder.
Lyft fram dina recensioner
De kan hjälpa till att skapa förtroende hos dina potentiella kunder. För att samla fler recensioner kan du exempelvis be nöjda kunder att skriva en kort recension om ditt företag. Förutom att det bygger trovärdighet så bidrar det också till SEO, eftersom sökmotorerna ser dem som ett tecken på att du är aktuell och relevant. Det är viktigt att bemöta både positiva och negativa omdömen professionellt. Var snabb med att svara och radera inte negativa omdömen. Bemöt kritiken på ett ödmjukt sätt och kom fram till en eventuell lösning med kunden.
Skapa engagemang
Sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att driva trafik till webbplatsen, men också för att stärka varumärket. Här kan du publicera ett interaktivt innehåll som uppmuntrar engagemang. Här kan du även dela dina senaste artiklar, erbjudanden eller nyheter som redan finns på din webbplats.
Delningar och likes hjälper sökmotorer att förstå att ditt innehåll är relevant och uppskattat, vilket i sin tur kan påverka din SEO. Exempelvis kan aktiv närvaro på exempelvis Instagram, Facebook och LinkedIn leda till att fler länkar tillbaka till din webbplats och ger ytterligare synlighet.