fbpx

Från besökare till kund – så tar du hand om trafiken på hemsidan

Så länge min webbplats visas högt upp på Googles sökresultat så får jag nya kunder!”
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Utan en representativ och responsiv webbplats kan det bli tufft.

Vi går igenom vad du behöver tänka på för att besökarna ska bli dina nya kunder. 


Det är precis samma sak som när du kliver in i en butik. Oavsett vilken så bedömer du omgivningen omedvetet utifrån vad du ser och vad du får för känsla.

Det gäller även besökare som just har klickat in på din hemsida. Inom 30 sekunder har de antingen valt att stanna eller klickat sig vidare till konkurrenterna. Därför är det avgörande med en webbplats som lockar besökare att stanna kvar. Det spelar ju ingen roll hur bra du syns i Googles sökresultat om ingen tycker att webbplatsen känns trovärdig eller relevant.

Användarvänlighet

En tekniskt uppdaterad hemsida, som både laddar snabbt och som har en tydlig och proffsig struktur, kan vara avgörande faktorer för besökare att stanna på webbplatsen. Det ger en känsla av seriositet och att du är mån om ditt företag. En långsam och seg hemsida går att jämföra med en butik där ytterdörren är låst.

uppdaterad webplats ny 1

Gör det enkelt för besökarna. De har hittat din hemsida för att du erbjuder en tjänst eller produkt som de letar efter. När de väl har gjort det vill de ha bekräftelse på att du är ett seriöst företag. Det visar du med referenser och uppdateringar på hemsidan.

Bjud in till interaktion

Det ska vara lätt att ta kontakt med dig. Visa tydligt era kontaktuppgifter och gör det enkelt för besökarna att fylla i ett kontaktformulär. Är ni aktiva på sociala medier så ska ni också länka dessa konton på er hemsida.

Visa att ni är aktuella och våga vara personliga

En hemsida som har gamla artiklar, referenser och uppdateringar kan ge en känsla av att företaget inte längre är aktivt. Att regelbundet uppdatera texter och bilder visar att ni existerar, är mån om företaget och att ni med stolthet kan visa upp era produkter eller tjänster.

Personliga bilder och filmklipp ger också en känsla av trovärdighet. Bilder på kollegor, dig själv, när ni arbetar och hur er vardag ser ut ger bekräftelse på att ni trivs och mår bra på företaget. Det är alltid positivt.

Svara snabbt

I dagens snabba digitala värld har man inte råd med att svara på mejl, meddelande eller telefonsamtal imorgon. Utan ett snabbt svar kan besökaren redan vara i kontakt med konkurrenten.

image 6 ny

För många kan det vara svårt att hinna svara i telefon eller på mejl under arbetstid. Tyvärr finns det ingen bra lösning på det än att bara svara. Har du inte den tiden så bör du överväga om du har möjlighet att anställa en person som ska ha koll på detta och andra administrativa uppgifter. Om inte annat kan det vara bra att skicka ett autosvar på mejlen, chatten eller telefonen när ni inte har tid att svara. 

Framhäv det unika

Vad är det som gör att ni sticker ut i er bransch? Kan det vara priserna? Ett effektivt arbete? Skickas produkter med fri frakt? Skräddarsyr varor utifrån kundens önskemål?

Det kan vara precis vad som helst, litet som stort. Det viktigaste är att ni framhäver det som ni sticker ut med på ett tydligt sätt på hemsidan och i era sociala medier.

Relaterade...

Artiklar

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna. Minns du när internet

Läs mer
Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.