fbpx

Därför ska du vara social på nätet

Den digitala världen tar över vår tid mer och mer, vilket märks tydligt om man går efter statistiken över hur många som använder sociala medier varje dag. Man kan använda sociala medier på olika sätt för att göra reklam för sitt företag. Första steget är såklart att skapa ett konto, där man kan lägga upp inlägg samt gilla och kommentera andras content för att kunna öka sina följare och därmed även sin kundkrets. 

Det finns ofta även en marknadsföringsfunktion som du kan använda för att göra reklam som kommer att visas i användarnas flöden. Med rätt marknadsföringsstrategi så kommer du att kunna nå ut till de individer som mest troligen är intresserade av dina produkter och tjänster. Om du till exempel säljer hundleksaker, så kan du med hjälp av algoritmen hitta hundälskare som använder sig av appen. 

Att registrera sig på precis alla appar man kan tänka sig är inte någon bra idé. Det blir alldeles för mycket att hålla reda på, vilket leder till att du inte kommer kunna lägga ned tillräckligt mycket tid på att skapa bra och unika inlägg, samt att du inte kommer kunna interagera med dina följare i lika stor utsträckning. 

Därför så har vi samlat en lista på de mest populära apparna som du kan använda dig av för att kunna nå ut till miljontals människor, men med bara ett par få konton att lägga ned dyrbar tid på.

LinkedIn

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Plattformen har länge använts till att söka jobb eller hitta rätt kompetens för olika roller. Funktionen är fortfarande populär, men idag har både privatpersoner och företagare börjat använda plattformen på andra sätt. Numera är det ett smidigt sätt att ansluta med andra företagare, potentiella kunder och branschkollegor för att skapa ett värdefullt nätverk som kan leda till nya affärsmöjligheter.

Linkedin är också varumärkesbyggande. Företagsprofilen fungerar som ett skyltfönster för ditt varumärke. I profilen kan du berätta i princip allt om ditt företag. Historien, prestationer, presentationer, vilka som jobbar på företaget och du kan publicera innehåll om företagets expertis och vad ni står för.

Dessutom erbjuder plattformen flera olika verktyg för att marknadsföra ditt företag och tjänster. Sponsrade inlägg, riktade annonser och engagemang i olika grupper är några sätt för att nå ut till potentiella kunder och öka synligheten. Många företagare använder också LinkedIn för att få information om konkurrenter, trender och branschnyheter, men också för att skapa kundrelationer då LinkedIn är en bra plattform för att kommunicera med varandra.

Instagram

Instagram har länge varit populär och har du inte redan ett konto så är det dags att skapa ett. 

Instagram är till för att lägga upp bilder och videos. Användare kan gilla och dela dessa, om de tycker att det du lägger upp är intressant och kreativt nog. Även här så kan du skapa annonser som kommer visa sig i användarnas flöden och händelser. 

Instagram är en app där man använder sig av fotografering och filmografi för att skapa ett estetiskt flöde och inspirera andra. Försök att få andra att engagera sig med dina inlägg genom att skapa intressanta, unika och imponerande bilder och videos.

Facebook

Facebook är antagligen den allra viktigaste plattformen för dig att skapa ett konto på för att nå ut till så många som möjligt. Det är enkelt att skapa ett konto och man blir guidad genom hela processen. Sedan så kan du börja samla följare, sätta igång med din marknadsföringsstrategi och till och med använda Facebook för att sälja produkter.

Med hjälp Facebook Marketplace så kan du enkelt göra reklam för ditt företag med hjälp av annonser samt sälja produkterna som du gör reklam för.

X (f.d Twitter)

Plattformen är känd för att dela med sig av text, även om man kan använda sig av bilder och videos också. Användare gillar och delar varandras inlägg och om du lyckas få tillräckligt många delningar, så kan ditt inlägg börja trenda, vilket betyder att allt fler kommer att hitta det du lagt upp och därmed även ditt konto. 

Du kan även använda X för att kommunicera med dina kunder och ha hand om feedback och eventuella klagomål. Det är viktigt för att kunna upprätthålla ett bra rykte och för att ha koll på vad dina kunder tycker behöver förbättras och vad de tycker fungerar bra eller mindre bra. 

Eftersom att man till stor del använder sig av text, så är det även det perfekta stället för att informera om nyheter och viktig information som involverar ditt företag.

Tik Tok

En jätte inom sociala medier som har vuxit mer och mer under de senaste åren. På alla sociala medier så kan man se användare dela videos som kommer från Tik Tok. 

På TikTok delar man med sig av kreativa videos som man skapar i appen. Videos som man lägger upp kan få tusentals gilla-markeringar och interaktioner av den enorma användarbasen. En video får vara högst tre minuter lång och man får använda sig av sin kreativitet för att stå ut från mängden, kombinerat med unika och roliga videoeffekter samt musik och röstklipp.

Pinterest

Eller ”pin your interests”, som namnet står för, används just för att spara bilder genom att lägga en så kallad ”pin” på dem. De samlas sedan på ditt konto där du kan organisera allt som du har sparat i olika album. 

Man använder plattformen mestadels för att hitta inspiration och för att spara intressanta bilder som fångar ens ögon, så att man kan hitta dem i framtiden när man behöver inspiration eller när man vill hitta en särskild produkt.  

Om du lägger upp bilder på dina produkter på Pinterest, så kan du lägga till en länk som går till produktsidan eller företagets webbplats. Då kan användare komma direkt till produkten genom att klicka på bilden, om den har väckt deras intresse.

Använd dina sociala medier på bästa sätt

Det krävs mer än bara att skapa ett konto och lägga upp ett par bilder eller videor. Det är viktigt att engagera följarna med unikt innehåll och regelbundna uppdateringar. Interaktion med andra konton och inlägg, genom att gilla och kommentera, är också avgörande för att nå ut till rätt målgrupp. Om du inte är aktiv på dina konton och heller inte marknadsför dina inlägg så blir det svårt att hitta dig och veta om ditt företag ens existerar.

Relaterade...

Artiklar

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna. Minns du när internet

Läs mer
Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.