Lokal sökmotoroptimering är viktigt för dig som erbjuder tjänster eller produkter inom ett specifikt område, särskilt i en tid där allt fler söker via sina mobiltelefoner. När människor är i rörelse vill de snabbt kunna hitta en restaurang, en aktivitet i en ny stad eller en tjänst i närheten, och ofta sker detta direkt i sökfältet.
På samma sätt använder många Google för att hitta exempelvis gym i närområdet, lokala städtjänster, bilverkstäder eller hantverkare.
För dig som erbjuder tjänster eller produkter kan det vara smart att analysera vilka sökningar du själv gör. Det ger insikt i vad just ditt företag kan behöva förbättra. Se till att din verksamhet syns när potentiella kunder söker efter just de tjänster du erbjuder, där de faktiskt befinner sig.
Faktum är att människor litar på Google när de söker efter produkter och tjänster lokalt. Det visar Semrushs undersökning från 2024 och enligt studien använder upp till 77 % av konsumenterna i olika länder Google när de letar efter information om lokala företag.
Tre praktiska tips för att förbättra lokal sökmotoroptimering
Uppdatera din Google Business Profile: Se till att information om ditt företag är korrekt i Google Business Profile. Läs mer om hur du uppdaterar din Google Business-profil här.
Kundrecensioner: Uppmuntra dina kunder att lämna recensioner om ditt företag på Google och var aktiv med att svara på dem.
Lokala sökord: Använd sökord på din webbplats som är relaterade till både de tjänster du erbjuder och din plats.