fbpx

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka ut och synas på nätet. SEO är en marknadsföringsstrategi som kan påverka företags tillväxt och försäljning.

De flesta internetanvändare som letar efter en produkt eller tjänst börjar sin köpresa på Google. Företag som har investerat i SEO visas högt upp i sökresultaten och är de webbplatser som internetanvändarna kommer att se allra först efter ett Google-sök. Det är också de webbplatserna som kommer att få fler klick och konverteringar.

Förutom att en hög ranking på Google genererar fler klick så ökar också trovärdigheten och tilliten till företagen. De flesta som googlar tenderar att lita mer på webbplatser som rankas högt än de som visas längre ned. Företag med höga positioner kan ge en känsla av en auktoritet i sin specifika bransch, vare sig det handlar om en produkt eller tjänst.

För att hamna högt upp i Googles sökresultat krävs det att webbplatsen är bra optimerad, alltså hur bra den är rent tekniskt. En effektiv SEO innebär att webbplatsen är användarvänlig, snabb och säker, det vil säga alla faktorer som ytterligare stärker förtroendet hos besökarna.

Genom att förbättra webbplatsens tekniska och visuella aspekter, såsom laddningstid och schysst design, ökar inte bara chanserna för hög ranking utan gör det också lättare och trevligare för potentiella kunder att interagera med innehållet. Kom ihåg, det minsta som strular med webbplatsen kan innebära att en potentiell kund klickar sig vidare till konkurrenterna.

En av de största fördelarna med SEO är dess långsiktiga effekt. Till skillnad från betalda annonser, såsom Google Ads, fortsätter SEO att driva till trafik till webbplatsen oavsett antalet klick och tid på dygnet. SEO ger alltså mer stabila och hållbara resultat. 

Ytterligare en fördel med SEO är att resultaten är mätbara. Google Analytics är ett verktyg som gör det möjligt att se varifrån trafiken kommer, spåra hur webbplatsen presterar och identifiera vilka sökord som ger mest värde. Dessa insikter gör det möjligt att ständigt förbättra strategin för SEO och för att optimera webbplatsen för att få ännu bättre resultat.

Relaterade...

Artiklar

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna. Minns du när internet

Läs mer
Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Så når du potentiella kunder med sociala medier

94 procent av svenska internetanvändare använder sociala medier, och 85 procent gör det dagligen.* Därför är sociala medier en bra marknadsföringsstrategi för företagare. Men krävs det att vara aktiv på alla plattformar? Svaret är nej. Ta reda på var din

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.