fbpx

Att tänka på om logotyper

Flera stora och välkända företag kan enkelt kännas igen genom sina loggor. Det kan räcka att se en illustration, text eller färg och direkt tänker man på ett specifikt företag.

Därför är det viktigt att ha en logga som är igenkännlig, men som samtidigt inte är överdrivet detaljerad. Tricket är att ha en detalj som sticker ut på ett unikt sätt, men kom ihåg; krångla inte till det.

Trender kommer och går så därför är det bra att satsa på något tidlöst. Ett tips är att googla på företag som, under årens gång, har uppdaterat sin logga. Det är ganska tydligt att loggorna blir allt enklare istället för mer detaljerade.

Om företagets namn ska stå med i loggan så är det viktigt att välja en font (typ av text) som är lätt att läsa. Rekommenderat är att använda högst tre färger för att det inte ska bli rörigt. Är det svårt att tyda loggan så är det också svårt att lägga företaget på minnet.

Ett annat tips är att vara sparsam med detaljer då loggan kommer att presenteras i många olika storlekar, stora som små. Flera små detaljer kommer inte att synas bra i liten storlek och blir rörigt i en större. Dessutom är det dyrare att trycka och publicera. Det behövs erfarenhet och kreativitet för att kunna skapa något som är simpelt, men samtidigt högst iögonfallande och minnesvärt.

Men det viktigaste är ändå att företaget blir representerat på rätt sätt. Loggan kommer på flera sätt att vara ansiktet utåt mot allmänheten. Den kommer att pryda reklam i både digitala och traditionella medier, synas på webbplatsen, på sociala medier, visitkort och på produkter.

En enkel, men välgjord logga ger ett professionellt intryck och är lätt att komma ihåg. När kunder ska köpa något eller boka en tjänst, är det ofta logotypen och företaget de tänker på.

Relaterade...

Artiklar

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna. Minns du när internet

Läs mer
Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.