fbpx

Fem udda internettävlingar vi minns

Internettävlingar, eller så kallade ”virala utmaningar” visar på internets kraft att snabbt sprida trender genom humor, enkelhet och personlig kreativitet. Tack vare sociala medier når trenderna världen över och kopplar samman människor att delta i utmaningarna.

Minns du när internet sköljdes av isvatten under den virala ”Ice Bucket Challenge”? Eller när föräldrar plötsligt började kasta ostskivor på sina barns ansikten?

Ja, det finns många konstiga trender och fler lär de bli. Vi tittar tillbaka på fem udda utmaningar som du säkert, på ett eller annat sätt, har stött på.

Planking (2011)

Utmaningen är inte svårare än vad det låter. Den går ut på att människor fotograferar sig själva liggandes platt som en bräda på oväntade eller konstiga platser.

Trendens storhet berodde på att det var enkelt att utföra och för den komiska effekten av att se människor ligga platt i absurda miljöer.

Trenden startade i Australien, men den spreds snabbt internationellt och blev en av de första riktigt stora virala utmaningen på sociala medier.

Harlem Shake (2013)

En viral dansutmaning där grupper av människor först sitter stilla under ett avsnitt av låten ”Harlem Shake” av Baauer, för att sedan explodera i vilda och galna dansrörelser när beatet slår till.

Trender som blir stora beror mycket på att det är enkelt att utföra dem. Så var det också med Harlem Shake då det var enkelt att återskapa videon med en egen twist. Det var allt från skolklasser till arbetsplatser som deltog i utmaningen.

Första veckan av trenden resulterade i över 40,000 videor på YouTube och enligt plattformen nådde Harlem Shake topp 1 på Billboard-listan. Det var till stor del tack vare de virala videoklippen.

Ice Bucket Challenge (2014)

Utmaningen går ut på att hälla en hink med isvatten över sig själv och donera pengar till ALS-forskning, samt att nominera andra att göra samma sak.

Ice Bucket Challenge kombinerar välgörenhet med social press att delta. Det resulterade i att miljontals människor hällde en hink isvatten över sig och donerade pengar. Dessutom deltog kändisar i utmaningen, såsom Bill Gates, Mark Zuckerberg och Oprah Winfrey. Ice Bucket Challenge samlade in över 115 miljoner dollar bara till ”ALS Association”. Dessutom publicerades över 2.4 miljoner videor på Facebook.

Mannequin Challenge (2016)

En utmaning där människor fryser mitt i en aktivitet som om de vore skyltdockor, medan en kamera rör sig runt dem och spelar in. 

Det är just kombinationen av enkelhet, personlig kreativitet och stark gruppdynamik som gör att trenden växte sig så stor och spred sig snabbt. Mannequin Challenge blev också såpass populär att flera kändisar tog sig an utmaningen, men också politiker och idrottslag såsom Michelle Obama och Dallas Cowboys.

Cheese Challenge (2019)

En oväntad, men mycket populär trend. Cheese Challenge går ut på att föräldrar kastar en ostskiva på sina barns ansikte och fångar reaktionen på video.

Utmaningen blev så populär på grund av dess absurda humor. Att se små barns förvåning över att bli träffade av ost gjorde att videorna snabbt blev virala.

Den ursprungliga videon som startade trenden fick över 8 miljoner visningar på Twitter på bara några dagar.

Vilken internettävling är din favorit och vad tror du kommer härnäst?  

Relaterade...

Artiklar

Så använder du Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) är ett verktyg för att analysera data från webbplatser och appar. Verktyget hjälper till med att förstå besökarnas beteenden, identifiera förbättringsmöjligheter för prestanda, öka trafiken och optimera användarupplevelsen.  Denna guide förklarar grunderna i Google Analytics 4

Läs mer
Artiklar

Därför är det viktigt med SEO 

SEO är en förkortning av engelskans ”Search Engine Optimization” och är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker för att ranka webbplatser högt i olika sökmotorer, såsom Google. I dagens digitala landskap är det nödvändigt för alla företag att sticka

Läs mer
Artiklar

Så når du potentiella kunder med sociala medier

94 procent av svenska internetanvändare använder sociala medier, och 85 procent gör det dagligen.* Därför är sociala medier en bra marknadsföringsstrategi för företagare. Men krävs det att vara aktiv på alla plattformar? Svaret är nej. Ta reda på var din

Läs mer

Vill du bli kontaktad?

Fyll i uppgifterna så kontaktar vi dig så snart vi kan.
Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.