fbpx
googleads hero 1

Hur du lyckas med SEM 2022!

När du gör en sökning på Google har du säkert sett ett antal resultat längst upp på träfflistan med märkningen “annons”. Den här typen av annonsering kallas för SEM. Genom att använda dig av SEM kan du öka trafiken till din hemsida och öka din synlighet hos olika sökmotorer. Du betalar helt enkelt för att synas högst upp på resultatlistan. I slutändan kan det leda till att potentiella kunder hittar till din hemsida, och din försäljning ökar. Att sätta sig in i SEM innebär alltså stora fördelar. För att lyckas med SEM finns det några tillvägagångssätt som du kommer att lära dig i den här guiden.

Vad är SEM?

SEM är förkortningen för Search Engine Marketing, men kallas även för SEA, alltså Search Engine Advertising. Detta är ett sätt att få fler besökare sökmotorer genom betalda annonser. Genom att betala för annonsering hos till exempel Google blir det lättare att hamna högre upp i sökresultatet. Det kan vara ett bra komplement till SEO när företag vill underlätta för sina kunder att hitta dem.

Tidigare användes SEM för att beskriva både marknadsföring på sökmotorer och sökmotoroptimering, men idag brukar de flesta syfta på betald annonsering när de använder uttrycket.

Skillnad på SEO och SEM.

SEO, alltså sökmotoroptimering, innefattar de sätt att anpassa sin sida, både tekniskt och innehållsmässigt, för att hamna högre upp i Googles sökresultat. När det kommer till SEM så handlar det om att betala Google för att ens annonser ska synas. Enkelt uttryckt kan man säga att SEO är mer organiskt, där det är ditt arbete med sökoptimering som avgör hur högt upp du hamnar i rankingen. SEM är betald marknadsföring där du betalar till leverantören av sökmotorn för att annonsera med din hemsida vid specifika sökningar. En viktig skillnad är också att du här betalar per klick som din annons genererar. Med SEO är din kostnad helt oberoende av hur många klick du får. Den ena metoden utesluter inte den andra utan det går utmärkt att köra dessa parallellt.

Hur funkar en auktion.

Man kan säga att det sker en digital auktion med en budgivning baserat på varje sökord eller sökfras. Vem vinner en bokstavlig auktion? Den som betalar mest. Så i det här fallet är det ett sökord som säljs och den som betalar mest för sökordet, alltså den som budar högst i auktionen, vinner. Så genom att erbjuda sig att betala mest för ett sökord vid en faktisk tidpunkt ökar man chanserna för sin annons att synas. Du ska också tänka på att om dina konkurrenter budar högre än dig kan du fortfarande vinna den högsta positionen, till ett billigare pris. Detta gör du genom att ha mer relevanta sökord och annonser än vad de har.

Genom verktygen Quality Score kan du få en diagnos av hur hög kvalitet dina annonser, sökord och målsidor har. Skalan går från 1-10, där ett högre resultat innebär att din hemsida är mer relevant och användbar för sökaren än andra sidor som använder samma nyckelord.

De sökord, eller keywords, som du använder är de ord eller fraser som beskriver din produkt eller tjänst. Har du till exempel ett städföretag kan ord som ”hemstäd”, ”städning”, ”kontorsstädning” vara möjliga sökord beroende på vilken inriktning ditt företag har. Det är dessa ord som du betalar för i auktionen.

Hur mycket kostar det.

Det är svårt att säga ett exakt pris för att använda SEM, utan kostnaden är beroende av antal klick på din annons. På Google kan ett klick kosta alltifrån några enstaka kronor till hundratals kronor.

Något annat som påverkar priset är hur mycket du är villig att lägga i din budgivning på auktionen. För att komma högre upp kan ett högre pris behöva betalas. Det handlar helt enkelt om vilken budgivningsstrategi du har. Det är värt att komma ihåg att det i regel kostar betydligt mer än SEO, men du kan få ett snabbare resultat. All synbarhet leder i sin tur till fler klick in till din hemsida, vilket i slutändan kan leda till fler kunder. För både SEO och SEM gäller att det bör ses som en investering i ditt företag.

Vart kan man annonsera.

De mest använda plattformarna för SEM är Google och Bing.

Google Ads – Den mest använda plattformen för SEM är Google Ads. Varje dag används Google miljontals gånger för sökningar i Sverige. Genom att använda Google Ads för SEM får du en chans att nå en bred publik.

Bing-annonser – En annan plattform att använda för SEM är Bing, en sökmotor utvecklad av Microsoft.

Typer av annonser.

Det finns olika typer av annonser, och det du bör tänka på innan du väljer vilken typ av annons du ska använda dig av är var du tror att dina kunder befinner sig på internet. Varje format har sin egna fördel, och om du vill kan du även kombinera olika slags typer av annonser.

Text: Annons med endast ord. Fördelen är att du snabbt och enkelt kan skapa annonser. På det här sättet når du potentiella kunder som söker via Google eller någon annan form av sökmotor.

 

sem guide 1

 

Bild: Fördelen med att använda bilder i sin annonsering är att du förmedlar din produkt eller tjänst på ett visuellt sätt. Detta är ett bra sätt att sticka ut ur mängden.

Shopping: På Google kanske du har sett att du kan söka inom kategorin shopping. Då ser man ett foto av produkten, titeln, pris och fler detaljer om produkten. Detta är ett sätt att nå människor som föredrar att shoppa online.

Video: Annonsering via videor blir allt vanligare. På det här sättet levererar du ett rikt innehåll och skapar en upplevelse för kunden, jämfört med andra typer av annonsering.

Certifierad byrå – Google Partner.

Känner du att du vill ha hjälp och stöttning inom SEM? Då hjälper vi dig gärna. Vi är en certifierad Google Partner, vilket innebär att vi har specialiserat oss på digital marknadsföring. För att bli en Google Partner krävs det genomförda prov som bevisar kompetens inom att använda Googles olika verktyg och kanaler. För dig innebär det att du får experthjälp för att uppnå bästa möjliga resultat med din marknadsföring.

Vi hjälper dig.

Vi erbjuder hjälp med annonsering via Google Ads. Med många års erfarenhet och experter inom digital marknadsföring kan vi se till att din annonsering når dina potentiella kunder. Under tiden kan du fokusera på ditt företag. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om marknadsföring och hur vi kan hjälpa just dig och ditt företag.